Har du en fråga? Här besvarar vi de vanligaste frågorna. Om du inte fick svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.
Om du är över 18 år och folkbokförd i Sverige, loggar du in med ditt BankID här på vår hemsida för att bli kund hos HoistSpar. Därefter fyller du i vissa uppgifter såsom bankkontonummer för uttag, telefonnummer och e-post. Då skapas det en kundprofil för dig. I ett nästa steg hamnar du på kontoansökan, följ anvisningarna där för att öppna ett sparkonto.
Om du är utlandsboende eller har skyddad identitet kan du inte bli kund direkt på hemsidan, utan behöver ansöka genom en blankett. Om du är omyndig (under 18 år) behöver dina förmyndare ansöka om ett sparkonto för dig. För information och ansökningsblanketter, klicka här.
Inbetalningar görs till vårt bankgironummer, 412-8633 och det tar 1-3 bankdagar innan pengarna finns på kontot. Observera att du måste ange ett korrekt, sjusiffrigt OCR-nummer för kontot. Ditt OCR-nummer är samma som ditt kontonummer och du hittar det genom att logga in med ditt BankID på hemsidan.
Det är även möjligt att göra engångsinsättningar eller upprätta ett månadssparande via autogiro. Se ”Frågor om autogiro” för att få svar på de vanligaste frågorna.
Uttag från HoistSpar tar 1-3 bankdagar och görs i inloggat läge på hemsidan. Uttag från kontot går alltid till ditt föranmälda uttagskonto i en extern bank.
Via dator: Logga in med ditt BankID, och klicka sedan på ”Uttag” i menyn till vänster. Välj vilket konto du vill göra ett uttag från. Välj ditt föranmälda uttagskonto och fyll sedan i önskat uttagsbelopp. Kryssa i rutan om att du har läst igenom och godkänner detaljer om transaktionen. Bekräfta därefter ditt uttag genom att trycka på Godkänn.
Via mobil/surfplatta: Logga in med ditt mobila BankID. Klicka sedan på de tre strecken längst upp till höger för att se menyn. Följ därefter samma instruktioner som för dator.
OBS! När du gör ett uttag från ditt Sparkonto Fast tillkommer en avgift om du gör uttaget innan bindningstidens slut. Se information om avgifter här.
Det kan finnas olika orsaker till varför du inte lyckas logga in. Om du inte redan är kund, se frågan ”Hur blir jag kund hos HoistSpar?”.
Vid problem med vår inloggningstjänst kommer vi att informera om detta på startsidan. Om det inte är något problem med vår inloggningstjänst, prova gärna att följa anvisningarna nedan.
1. Kontrollera att ditt BankID fungerar genom att logga in hos exempelvis en annan bank eller myndighet. Om ditt BankID inte fungerar, vänligen vänd dig till den bank som utfärdat BankID.
2. När du har kontrollerat att ditt BankID fungerar, prova att stänga ned din webbläsare och öppna den på nytt. Skriv sedan in www.hoistspar.se (använd inga sparade genvägar eller gå via sökmotor). Prova att logga in på nytt.
3. Om du fortfarande inte lyckas logga in, prova gärna att använda en annan webbläsare. Våra Internettjänster fungerar bäst med de modernare versionerna av de vanligaste webbläsarna. Vi rekommenderar våra kunder att i första hand använda Firefox eller Chrome, alternativt Internet Explorer version 9 eller senare.
Om du har provat de tre stegen ovan men fortfarande inte lyckas logga in, vänligen kontakta Kundtjänst så hjälper vi dig.
Det finns två sätt att verifiera ditt uttagskonto.
Verifieringssätt 1 (krävs mobilt BankID):
Logga in med ditt BankID. För att verifiera ditt uttagskonto klickar du sedan på ditt namn och ”Mina uppgifter”. Klicka på ”Hämta mitt kontonummer”, välj sedan din bank. Identifiera dig med mobilt BankID mot din valda bank. Välj önskat kontonummer. Klicka därefter på den gröna knappen "Spara".
Verifieringssätt 2:
Om du inte har mobilt BankID eller om din bank inte finns med i listan, vänligen inkom med ett kontoutdrag (tillhörande det nya kontot) från din bank där vi kan se ditt för- och efternamn samt clearing- och kontonummer. Kontoutdraget skickas via ett så kallat säkert meddelande via Mina Sidor. Logga in med BankID på hemsidan och klicka på fliken ”Meddelanden” och sedan ”Nytt meddelande”.
Om du istället vill skicka dina handlingar per e-post eller brev behöver vi även en kopia på din legitimation, t.ex. körkort eller pass.
Det går utmärkt med dessa underlag i form av till exempel en pdf-fil, skärmdump/screenshot eller bild.
Det föranmälda uttagskontot avser uttag som görs från HoistSpar. Du kan endast ha ett (1) föranmält uttagskonto åt gången, men det går givetvis bra att byta ut det mot ett annat.
Det finns två sätt att ändra ditt uttagskonto.
Nr 1 (krävs mobilt BankID):
Logga in med ditt BankID. För att verifiera ditt uttagskonto klickar du sedan på ditt namn och ”Mina uppgifter”. Klicka på ”Hämta mitt kontonummer”, välj sedan din bank. Identifiera dig med mobilt BankID mot din valda bank. Välj önskat kontonummer. Klicka därefter på den gröna knappen "Spara".
Nr 2:
Om du inte har mobilt BankID eller om din bank inte finns med i listan, vänligen inkom med ett kontoutdrag (tillhörande det nya kontot) från din bank där vi kan se ditt för- och efternamn samt clearing- och kontonummer. Kontoutdraget skickas via ett så kallat säkert meddelande via Mina Sidor. Logga in med BankID på hemsidan och klicka på fliken ”Meddelanden” och sedan ”Nytt meddelande”.
Om du istället vill skicka dina handlingar per e-post eller brev behöver vi även en kopia på din legitimation, t.ex. körkort eller pass.
Det går utmärkt med dessa underlag i form av till exempel en pdf-fil, skärmdump/screenshot eller bild.
Logga in med ditt BankID. Klicka på ”Öppna ett nytt konto” i menyn. Följ anvisningarna där.
Om du är omyndig (under 18 år) behöver dina förmyndare ansöka om ett sparkonto för dig. För information och ansökningsblanketter, klicka här.
Om det institut där du har dina pengar skulle gå i konkurs eller när Finansinspektionen beslutar att garantin ska träda in, ersätter garantin insättningar – kapital och upplupen ränta – upp till ett maximalt belopp motsvarande 1 050 000 SEK per person och institut. Det innebär att om du som insättare har ett lägre insatt belopp än det maximala ersättningsbeloppet så får du tillbaka det insatta beloppet. För mer information om insättningsgarantin, klicka här.
Det högsta belopp, inklusive kapitaliserad ränta, som kan finnas på dina sparkonton hos HoistSpar är begränsat till totalt 1 050 000 kronor per kund. Beloppsbegränsningen gäller alltså per kund, ej per konto. I det fall en och samma insättning leder till att maxbeloppet överskrids kommer HoistSpar att återföra hela insättningen till det föranmälda uttagskontot.
Ja, du kan bli kund utan att ha BankID. Kontakta vår kundtjänst på info@hoistspar.se för att få en ansökningsblankett skickad till dig. Notera att Sparkonto utan BankID är förknippat med en transaktionsavgift på 50 kr/st för varje framtida överföring/uttag. Vid utskick av ansökningsblankett bifogas även informationsblad gällande detta.
Juridiska personer kan öppna Sparkonto Flex Företag (ej Sparkonto Fast) hos HoistSpar, som är ett rörligt sparkonto med fria uttag. Aktuella räntevillkor hittar du under fliken ”Börja spara hos oss > Jämför sparformer”. Det går inte att öppna Sparkonto Flex Företag på hemsidan. Företagskontot ansöker du om genom blanketten ''Ansökan om Sparkonto Flex för företag'' som du hittar här.
När vi mottar information från folkbokföringsregistret om att en kund har avlidit skickar vi ut ett så kallat engagemangsbesked till dödsboets folkbokföringsadress. I beskedet framgår uppgifter om den avlidnes eventuella tillgångar hos oss per dödsdagen. Tillsammans med engagemangsbeskedet skickar vi även med instruktioner för vilka underlag vi behöver få in för att kunna betala ut pengarna.
Sparkonto Fast är ett fasträntekonto med en bindningstid om 12, 24 eller 36 månader. Det går endast att göra en (1) insättning till ett Sparkonto Fast, därefter låser sig pengarna till den bindningstid du valt. Däremot går det bra att öppna flera Sparkonto Fast.
Det är kostnadsfritt att öppna ett Sparkonto Fast men om du skulle behöva ta ut pengar från kontot innan löptidens slut så tillkommer en uttagsavgift (olika beroende på bindningstidens längd). Se avgifter och villkor för våra konton här.
Vid löptidens slut flyttas kapitalet samt den intjänade räntan minus skatten till ditt Sparkonto Flex. Om du har flera Sparkonto Flex kommer ditt kapital att placeras på ditt äldsta aktiva Sparkonto Flex. Har du inte ett Sparkonto Flex vid bindningstidens slut kommer ett sådant konto öppnas automatiskt som du får tillgång till under ”Mina konton” i menyn.
För att binda om dina pengar behöver du först öppna ett Sparkonto Fast och sedan föra över pengarna från Sparkonto Flex.
Via dator:
Logga in med ditt BankID på www.hoistspar.se och klicka på "Öppna nytt konto" i menyn till vänster, följ anvisningarna för att öppna ditt nya konto. Sedan klickar du på "Internöverföring". Följ anvisningarna där för att göra en överföring till ditt nyöppnade konto.
Via mobil/surfplatta:
Logga in med ditt mobila BankID på vår hemsida www.hoistspar.se. Klicka på de tre strecken längst upp till höger på sidan för att se menyn. Följ därefter samma instruktioner som för dator.
Räntan beräknas för varje heldag som dina pengar står inne på kontot och kapitaliseras vid löptidens slut eller när du själv avslutar kontot. Räntan överförs då till ditt Sparkonto Flex. Om du inte har ett Sparkonto Flex vid bindningstidens slut kommer ett sådant konto öppnas automatiskt som du får tillgång till under ”Mina konton”.
Ja, du kan ångra ditt Sparkonto Fast genom att avsluta kontot senast 14 dagar från det att avtalet ingicks. Läs mer om detta i våra Allmänna villkor, punkt 5.
Om du vill avsluta ditt Sparkonto Fast innan löptidens slut tillkommer det en avgift. Se information om avgifter här.
Du avslutar ditt Sparkonto Fast genom att logga in på HoistSpar med din BankID. Där klickar du på kontot som du vill avsluta. Sedan klickar du på "Avsluta". Utbetalningen går till ditt Sparkonto Flex. Om du inte har ett Sparkonto Flex kommer ett sådant konto öppnas automatiskt som du får tillgång till under ”Mina konton”.
Om du inte vill ta ut hela saldot går det bra att göra ett uttag från Sparkonto Fast. Se frågan "Hur fungerar uttag från Sparkontot?".
För Sparkonto Fast gäller den räntesats som är aktuell dagen då insättningen är HoistSpar tillhanda, oavsett när du öppnade ditt konto. Befintliga aktiva Sparkonton Fast med saldo som bundits innan ränteförändringen påverkas inte.
Sparkonto Flex är ett rörligt konto med kostnadsfria och obegränsade insättningar och uttag. Vid räntejusteringar påverkas ditt Sparkonto Flex eftersom pengarna inte är låsta till en specifik räntesats.
Räntan är rörlig och beräknas med gällande räntesats från första kronan för varje hel dag som pengarna står inne på kontot. Räntan kapitaliseras och betalas ut vid årsskiftet eller när du avslutar kontot. På ett aktivt Sparkonto Flex så läggs den kapitaliserade räntan till på det befintliga saldot.
Det är möjligt att göra internöverföringar mellan dina egna Sparkonton. Logga in med din BankID och tryck på ”Internöverföring” i menyn. Följ anvisningarna där.
Du avslutar själv ditt Sparkonto Flex genom att logga in på HoistSpar med hjälp av din BankID. Där klickar du på det konto som du vill avsluta. Sedan klickar du på "Avsluta". Utbetalningen går till ditt föranmälda uttagskonto som finns registrerat i vårt system, och det tar 1-3 bankdagar.
BankID är en elektronisk ID-handling som du använder för att legitimera dig med och när du ska godkänna handlingar på Internet. Den visar helt enkelt att du är du och den är lika personlig som ett körkort eller ett vanligt ID-kort. En underskrift med BankID är juridiskt bindande.
BankID ges ut av bl.a. banker. Hoist Finance AB (publ) utfärdar inte BankID. Du som vill skaffa en BankID måste ha ett svenskt personnummer. Hur gammal du måste vara för att få en BankID varierar från utgivare till utgivare. Mer information om BankID hittar du på www.bankid.com
För att förhindra att någon annan än du själv kan komma åt din information och göra ändringar på ditt konto om du exempelvis glömt bort att logga ut.
Ett autogiromedgivande betyder att du som kund ger oss tillåtelse att automatiskt dra pengar från ditt konto i extern bank. HoistSpar kräver inte att du har ett autogiromedgivande, det går lika bra att sätta in pengar i form av en bankgirobetalning till vårt Bg-nummer 412-8633 med ditt HoistSparkontos OCR-nummer som referens.
Om du önskar upprätta ett månadsparande eller genomföra engångsinsättningar via vår hemsida är dock autogiromedgivandet ett krav.
Båda går ut på att pengar, med hjälp av ett autogiromedgivande, dras automatiskt från ditt bankkonto i din externa bank och sätts in på ett Sparkonto Flex i HoistSpar. Det går inte att sätta in pengar via autogiro på ett Sparkonto Fast.
Månadssparande innebär att samma belopp dras från ditt externa bankkonto samma datum varje månad, exempelvis 1000 kr varje månad den 26:e, och sätts in på ett Sparkonto Flex. Du väljer själv belopp samt dragningsdag.
En engångsinsättning upprepas inte varje månad. Det tar 2-3 bankdagar för en engångsinsättning att komma in på sparkontot. Du kan genomföra en engångsinsättning via vår hemsida. Tänk på att första gången en dragning görs så måste ett autogiromedgivande först upprättas mellan oss och din externa bank. Detta medför att det kan ta längre tid än 2-3 bankdagar innan dragningen kan ske.
Du kan upprätta ett autogiromedgivande antingen direkt via din externa bank (exempelvis Nordea, Swedbank etc.) eller via dina inloggade sidor på HoistSpar. Om du upprättar autogiromedgivandet via HoistSpar så kommer dragningarna att ske från ditt s.k. föranmälda uttagskonto, alltså samma konto i annan bank som dina uttag från HoistSpar går till. Vill du att dragningarna ska ske från ett annat bankkonto än ditt föranmälda konto, så måste du upprätta autogiromedgivandet direkt från den andra banken.
Om pengarna inte har dragits inom en vecka efter din första engångsinsättning beror det troligtvis på att autogiromedgivandet avvisats. Kontakta vår Kundtjänst för att få mer information om vad som skett.
Om du redan har ett aktivt autogiromedgivande kan orsaken till att pengarna inte dragits vara att det inte funnits täckning på kontot. För månadssparande kommer pengarna i stället dras nästa månad, för engångsinsättningar behöver du genomföra insättningen på nytt.
Ja, om barnet är omyndigt och kund i HoistSpar. Barnet behöver ha ett Sparkonto Flex, och du behöver vara angiven som barnets förmyndare i HoistSpar om det rör sig om engångsinsättningar. Om det gäller månadssparande så behöver du inte vara angiven som barnets förmyndare, men du behöver själv vara kund i HoistSpar och inneha BankID för att kunna konfigurera detaljerna kring månadsdragningen.
Logga in på din externa bank (t.ex. Nordea, Swedbank etc.) och avsluta autogiromedgivandet gentemot Hoist Finance AB.
Autogiromedgivanden eller månadssparanden upphör inte per automatik när en kund avlider. Det är upp till dödsbodelägarna att avsluta aktiva medgivanden för den avlidne.
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en identifierbar fysisk person som är i livet, t.ex. namn, personnummer och kontaktuppgifter. Det omfattar dock inte: avidentifierade personer, avlidna personer eller juridiska personer.
GDPR (General Data Protection Regulation) är en EU-förordning som innehåller harmoniserade regler inom dataskydd och behandling av personuppgifter.
Med reglerna ställs strängare krav på företag att anpassa sina IT-system, att skapa en organisation och processer kring hantering av personuppgifter. Syftet är att stärka individens skydd av personuppgifter, liksom möjligheter till att få oriktiga eller irrelevanta uppgifter rättade eller borttagna. Förordningen gäller inom EU från den 25 maj 2018.
Behandling är en åtgärd eller kombination av åtgärder med personuppgifter oberoende om de utförs automatiserat eller inte. Exempel på behandling: insamling, registrering, organisering, strukturering, bearbetning, begränsning, radering eller förstöring.
De personuppgifter som vi inhämtar används för att ge dig en tjänst med ett attraktivt sparande och se till att du som kund på ett tryggt och enkelt sätt kan få en översikt över ditt sparande hos oss. Lagliga grunder till behandlingen är dels avtalsförpliktelser (fullgörande av avtal) dels rättliga förpliktelser (att följa lagar och regler).
Det stämmer att rätten att bli bortglömd finns, men den är inte absolut. Personuppgifter behandlas normalt utifrån ett samtycke eller att det är nödvändigt för att fullgöra ett avtal.
På grund av flertalet lagbestämmelser behöver vi spara kund- och kontouppgifter samt andra personuppgifter under en viss tidsperiod. Detta gäller till exempel enligt bokföringslagen (7 år efter avslutat räkenskapsår) eller penningtvättslagstiftningen (5 år efter att kundförbindelsen avbrutits och avslut av konto skett alternativt 10 år om så är nödvändigt för att utreda penningtvätt eller finansiering av terrorism). Därefter tas kundprofilen bort automatiskt i våra system.
Ja, du har rätt att få veta om dina personuppgifter behandlas. Specificera gärna, om möjligt, vad du efterfrågar, så du snabbare kan få ett svar. I annat fall kan man begära ett s.k. registerutdrag. Du har också rätt att i vissa fall få dina felaktiga uppgifter rättade och raderade. Har du frågor eller synpunkter så kontakta gärna vårt dataskyddsombud via dpo@hoistfinance.com
FATCA står för ”Foreign Account Tax Compliance Act” och är en amerikansk lag som syftar till att förhindra att amerikanska medborgare och personer som är skattskyldiga i USA kringgår beskattning med hjälp av internationella placeringar. USA har ingått ett avtal med många länder om utbyte av skatteuppgifter och FATCA tillämpas på alla finansiella företag runt om i världen. FATCA innebär att svenska banker och kreditmarknadsbolag måste fastställa vilka av deras kunder som är skattskyldiga i USA och därefter lämna ut kontrolluppgift om kontosaldo till Skatteverket. FATCA genomförs i Sverige genom en svensk lag som trädde i kraft den 1 april 2015 (Lag (2015:62) om identifiering av rapporteringspliktiga konton med anledning av FATCA-avtalet).
CRS står för “Common Reporting Standard”. Från och med 1 januari 2016 trädde en ny lag i kraft rörande en global standard för automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton. Reglerna innebär i huvudsak att svenska banker och kreditmarknadsbolag måste identifiera finansiella konton som innehas av kunder som har hemvist eller är skattskyldiga utomlands, i ett annat land än Sverige, och lämna kontrolluppgift om kontosaldo till Skatteverket. Vidare följer en skyldighet för Skatteverket att överföra information till annan eller andra staters eller jurisdiktioners behöriga myndigheter. Samarbetet är ömsesidigt, så Skatteverket kommer även att få information från skattemyndigheter i andra länder.
Vi talar om vilka uppgifter som du behöver lämna. Du kommer att behöva svara på frågan om du är skattskyldig i ett annat land än Sverige. Om så är fallet måste du uppge ditt TIN (Taxpayer Identification Number) som är ett skatteregistreringsnummer. För det fall sparkontot tillhör en minderårig ska uppgifter lämnas rörande den minderårige. För det fall sparkontot tillhör ett företag behöver uppgifter lämnas om verklig huvudman, om eventuell skattskyldighet i annat land än Sverige och i så fall TIN.
Hoist Finance AB (publ) är ett kreditmarknadsbolag som har verksamhetstillstånd att driva finansieringsrörelse och står under tillsyn av Finansinspektionen. Vi är måna om att alla regler följs och enligt våra allmänna villkor för sparkonto ska kontohavaren på begäran från bolaget inkomma med uppgifter som bolaget är skyldig att inhämta enligt lag eller andra författningar. För det fall kontohavaren inte fullgör sina förpliktelser enligt kontoavtalet kan sparkontot komma att avslutas.
Om du är begränsat skattskyldig i Sverige och önskar att svensk källskatt på ränteintäkter ej skall dras, så behöver du aktivt meddela oss om detta. Vi får inte sådan information automatiskt från exempelvis Skatteverket. Meddelas inget kommer svensk skatt på 30% att dras per automatik vid kapitalisering av ränta.
För att kunna markera dig som skattebefriad i vårt system behöver vi få in en kopia av din skattedeklaration från landet du är bosatt i. Om du inte har någon inkomst och därför inte behöver deklarera kan du i stället skicka en kopia på en el-, gas-, hyresräkning eller liknande som styrker din utlandsadress. Du behöver även meddela oss ditt utländska skatteregistreringsnummer (TIN). Det går bra att exempelvis mejla in detta till oss.
Om du är skattskyldig i USA behöver du svara ja på frågan om skattskyldighet samt uppge ditt amerikanska TIN (Taxpayer Identification Number) som är ditt amerikanska skatteregistreringsnummer.
För juridiska personer behöver vi även inhämta status om skattskyldighet i USA för företaget och verkliga huvudmän samt inhämta TIN-nummer för företaget och verkliga huvudmän, om det skulle vara aktuellt. Vidare kommer vi att behöva rapportera uppgifter om berörda kontotillgångar till Skatteverket som i sin tur rapporterar uppgifterna vidare till den amerikanska skattemyndigheten.
Nej. Utöver amerikanskt medborgarskap omfattas även personer som har hemvist i USA, har amerikanskt uppehållstillstånd (s.k. green card) och/eller på annat sätt är deklarations- och/eller skattskyldiga i USA. Om du är amerikansk medborgare behöver du skicka in ditt amerikanska TIN till oss oavsett var du bor eller betalar skatt idag.
Med hemvist i USA avses skattskyldighet i USA enligt USA:s lagstiftning, på grund av domicil, bosättning, plats för företagsledning, bolagsbildning eller annan liknande omständighet. Begreppet omfattar inte skattskyldighet i USA endast för inkomst från källa i USA eller endast för inkomst som är hänförlig till ett fast driftställe i USA.
Vi kan komma att be dig om att bekräfta att du inte är skattskyldig i ett annat land än Sverige.
Om du skulle vara missnöjd med något i kontakten med HoistSpar vill vi gärna att du kontaktar oss. Synpunkter och klagomål kan lämnas via kontakt med vår Kundtjänst (ange gärna ”Klagomål” i ämnesraden) eller per brev till:
HoistSpar
Attn: Klagomålsansvarig
Box 7848
103 99 Stockholm
HoistSpars målsättning är att besvara klagomål så skyndsamt som möjligt. Klagomål besvaras normalt inom 14 dagar från det att ärendet har inkommit till Klagomålsansvarig hos HoistSpar. Om utredningen av ett klagomål kräver längre handläggningstid kommer du att få information om detta.
Oberoende vägledning och hjälp utanför HoistSpar: Du har möjlighet att få kostnadsfri rådgivning av Konsumenternas Bank- och Finansbyrå respektive Konsumenternas Bank- och försäkringsbyrå. Se www.konsumenternas.se. Du kan även vända dig till konsumentvägledaren i din kommun. Om du inte vinner framgång med ditt ärende hos funktionen Klagomålsansvarig hos HoistSpar har du möjlighet att föra ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), eller till allmän domstol. Se www.arn.se för information om Allmänna Reklamationsnämnden.